جاذبه های گردشگری استانبول

جاذبه های گردشگری استانبول

نقشه گردشگری استانبول

نقشه گردشگری استانبول
نقشه گردشگری استانبول

موزه ایاصوفیه

مسجد/کلیسای ایاصوفیه -Ayasofya museum- از جمله آثار تاریخی موجود در میدان سلطان احمد استانبول می باشد. این بنا یکی از مهمترین و گیراترین بناهایی است که تاکنون در ترکیه ساخته شده است. ایاصوفیه در ابتدا یک کلیسا بوده که بعدها به مسجد تبدیل می شود و امروزه نیز یکی از موزه های شهر استانبول به شمار می رود.

جاذبه های گردشگری استانبول
موزه ایاصوفیه

مسجد سلطان احمد

مسجد آبی به دستور سلطان احمد اول و در زمانی که تنها ۱۹ سال داشت ساخته شد. این مسجد در نزدیکی ایا صوفیه قرار دارد و بر روی محوطه یک میدان اسب دوانی باستانی و کاخ امپراطوری بیزانس بنا شده است. موزائیک‌های کاخ مذکور را در موزه موزائیک در همان نزدیکی می‌توانید تماشا کنید. پروژه ساخت مسجد آبی در سال ۱۶۰۹ آغاز شد و ۷ سال به طول انجامید. معماری که طراحی مسجد سلطان احمد را به عهده داشت فردی به نام آقا محمد بود که جدش را اعدام کردند.

سلطان احمد که بسیار نگران به پایان رسیدن این مسجد بزرگ بود اغلب خود درگیر روند کار می‌شد. او تنها یک سال پس از اتمام ساخت شاهکارش در سن ۲۷ سالگی درگذشت. پیکر او به همراه همسر و سه پسرش در بیرون مسجد دفن شده است. مجموعه مسجد اصلی شامل یک مدرسه، بیمارستان، یک مدرسه ابتدایی، بازار، عمارت و گور مؤسس آن بود که متأسفانه اکثرشان در قرن ۱۹ تخریب شدند.

جاذبه های گردشگری استانبول
مسجد سلطان احمد

مسجد سلیمانیه

مسجد جامع سلیمانیه که بزرگترین مسجد استانبول است به دستور سلطان سلیمان اول و به دست معمار سینان در سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ ساخته شده است. این مسجد در شمال دانشگاه استانبول واقع شده است و چشم انداز گلدن هورن را دارد. ارتفاع گنبد این مسجد ۵۳ متر و قطر گنبد 27.5 متر است.

همچنین این بنا به سنت عثمانی چهار گل‌ دسته دارد که نشان از این می باشد که این مسجد به دستور یک پادشاه ساخته ‌شده. سبک معماری آن نیز مانند دیگر کارهای معمار سنان و معماران عثمانی ترکیبی از سبک معماری بیزانسی و اسلامی است. بر پایه رسم آن دوره این مسجد دارای ساختمان‌های جانبی نظیر حوزه علمیه، حمام، کتابخانه، کاروانسرا، بیمارستان و آشپزخانه عمومی نیز ‌است.

جاذبه های گردشگری استانبول
مسجد سلیمانیه

قصر توپکاپی

کاخ توپ کاپی یکی از بزرگ ‌ترین و محبوب ‌ترین مراکز برای بازدید گردشگران در استانبول است. این بنا در بین سال‌های ۱۴۶۶ و ۱۴۷۸ توسط سلطان محمد دوم (sultan Mehmet II) ساخته ‌شده است. ساخت این بنا بر روی یک ‌شبه جزیره کوچک ساخته ‌شده است و در سمت شمالی آن دماغه طلایی و در جنوب آن نیز دریای مرمر قرار دارد؛ در سمت شمال شرقی این بنا نیز تنگه بسفر (Bosphorus) قرار گرفته است که موجب می‌شود تا نمایی زیبا از سمت آسیایی این منطقه نیز برای این کاخ مهیا شود. این کاخ در بازه زمانی قرن‌های ۱۵ تا ۱۹ میلادی، مرکز سیاسی امپراتوری عثمانی به ‌حساب می‌آمد و این شرایط تا زمان ساخت کاخ دلما باغچه (Dolmabahce Palace) در کنار دریا ادامه داشت.

جاذبه های گردشگری استانبول
قصر توپکاپی

تنگه بسفر

تنگه بسفر در شهر استانبول و در کشور ترکیه قرار دارد و این شهر را به ۲ قسمت تقسیم کرده است که باعث شده یک قسمت شهر در بخش آسیا و قسمت دیگر شهر در قاره اروپا قرار بگیرد و در واقع ۲ قاره ی اروپا و آسیا را از هم جدا می کند. در صورت سفر به استانبول اگر بخواهید تنگه را کامل بگردید، بهترین کار این است که مثل خیلی دیگر از اهالی محلی این بخش و یا توریست ها، تور کشتی را انتخاب کنید، این تور هم در روزها و هم در شب هر روز، برپا می شود و در هر زمانی زیبایی و لذت خاصی دارد مخصوصا در شب به دلیل اینکه از جاذبه هایی مثل کاخ دلما باغچه با نورپردازی بسیار زیبایی که دارد، می گذرد، واقعا رویایی است.

جاذبه های گردشگری استانبول
تنگه بسفر

جزایر پرنس

یکی از دیدنی هایی که در سفر به استانبول می تواند برای گردشگران جذاب باشد جزایر پرنس استانبول است این جزایر آرام، سرسبز و عاری از اتومبیل هستند و برای کسانی که به دنبال مکانی برای آرامش یافتن و فرار از هیاهو و ترافیک شهرهای بزرگ می گردند گزینه ای مناسب است.
جزایر پرنس که در قسمت آسیائی استانبول و در دریای مرمره قرار دارند از جمله دیدنی های ترکیه به شمار می آیند. پرنس مجموعه جزایر نه گانه ای است که ۴ مورد آن نظامی، ۱ مورد خصوصی و 4 مورد عمومی هستند و ۴ جزیره بیوک آدا، هئیبئلی آدا، بورگاز آدا و کینالی آدا از دیگر جزایر بزرگ تر و مشهور تر می باشند و جزایر کوچکتر عبارتند از: قاشیق آدا، تاوشان آدا، یاسسی آدا، سیوری آدا و صدف آدا.

جاذبه های گردشگری استانبول
جزایر پرنسس

 

پارک گلخانه

پارک گلخانه ( Gülhane Park )، پارک شهری تاریخی و یکی از قدیمی ترین مکان های واقع در استانبول است. این پارک در طول تپه ی کوچکی بین سرای بورنو (Sarayburnu )، کاخ توپکاپی و چیزمه کاپیسی ( Çizme Kapısı ) امتداد پیدا کرده است. بی دلیل نبوده است که این پارک را “گلخانه” نامیده اند؛ در گذشته جهت غرق کردن کاخ توپکاپی در عطر روح انگیز گل های رز و ایجاد چشم اندازی دلپذیر، این مکان به باغِ گل رز تبدیل گشته بود.

جاذبه های گردشگری استانبول
پارک گلخانه

خیابان استقلال

خیابان استقلال ( انگلیسی: Independence Avenue، ترکی: Istiklal Caddesi)، واقع در محله ی تاریخی بی اغلو ( پرا )، پر ازدحام ترین خیابان استانبول است. پیشنهاد میشود هر فردی که از شهر استانبول بازدید میکند، حداقل 1 روز از وقت خود را صرف گشت و گذار در خیابان 1/4 کیلومتری و خیابان های جانبی آن کند. خیابان از صبح تا شب شلوغ است و  نه تنها بسیار تمیز و متحد الشکل میباشد، بلکه ساختمان های واقع در آن افسانه های تاریخی بسیاری از عصر عثمانی (اکثرا قرن 19 و 20) را بازگو میکنند. خیابان استقلال مکانی بود که مقامات، روشنفکران و افراد متمول اغلب در آن وقت گذرانی میکردند.

جاذبه های گردشگری استانبول
خیابان استقلال

حمام خرم سلطان

حمام های تاریخی از جمله جاذبه های گردشگری استانبول هستند که گردشگران در سفر به این شهر می توانند مورد بازدید قرار داده و از جذابیت های آن ها لذت ببرند . از معروف ترین حمام های به جای مانده از گذشته می توان به حمام خرم سلطان استانبول اشاره نمود که در سال های میانی قرن شانزدهم بنا شده و دارای دو قسمت کاملا جداگانه و متقارن برای آقایان و خانم ها می باشد .

حمام خرم سلطان به درخواست همسر سلطان سلیمان عثمانی در منطقه تاریخی و دیدنی فاتح ساخته شده و امروزه به عنوان جاذبه ای توریستی مورد بازدید گردشگران تور استانبول قرار می گیرد . این حمام تاریخی بین مسجد سلطان احمد (مسجد آبی) و ایاصوفیه واقع شده و معماری زیبای این حمام می تواند چشم هر بیننده ای را خیره سازد .

جاذبه های گردشگری استانبول
حمام خرم سلطان

قصر دلما بهچه

کاخ دولما باغچه واقع در استانبول ترکیه بین سالهای ۱۸۴۳ و ۱۸۵۶، بدستور سلطان عبدالمجید اول، سی و یکمین پادشاه عثمانی، ساخته شده‌است. کاخدولما باغچه در مساحت ۴۵ هزار متر مربع و در منطقه‌ای با مساحت ۱۱۰ هزار متر مربع بنا شد و از سال ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۹ میلادی کاخ دولما باغچه به عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی استفاده می‌شده‌است. تا قبل ازکاخ دولما باغچه، کاخ توپکاپی محل استقرار سلاطین عثمانی بوده است.

جاذبه های گردشگری استانبول
قصر دلما بهچه

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا ( انگلیسی: Basilica Cistern، ترکی: Yerebatan Sarnıcı به معنای آب انبار فرو رفته در زمین ) واقع در 150 متری جنوب غربی ایا صوفیه، یکی از بناهای باشکوه و باستانی شهر استانبول است. زیر شهر استانبول صد ها آب انبار باستانی پنهان شده اند که در گذشته های دور منبع ذخیره و تامین آب برای شهروندان بوده اند. بزرگترین این بناها، آب انبار باسیلیکا است. این آب انبار به اندازه ای تماشایی می باشد که ممکن است با یک معبد مقدس زیر زمینی اشتباه گرفته شود.

جاذبه های گردشگری استانبول
آب انبار باسیلیکا

بهترین مکان های تفریحی ترکیه

ترکیه، کشوری در آسیای غربی و اروپای شرقی واقع شده است که از نظر جغرافیایی بین قاره‌های آسیا و اروپا قرار دارد. پایتخت این کشور آنکارا است. ترکیه دارای تاریخی بسیار دیرینه و غنی است که تا امروز تأثیرات فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی زیادی بر آن گذاشته است.

در زیر به برخی جوانب مهم در مورد ترکیه اشاره می‌کنیم.

۱- تاریخ

 ترکیه تاریخ بلندی دارد که به امپراتوری عثمانی، که یکی از امپراتوری‌های بزرگ تاریخی بود، بازمی‌گردد. این امپراتوری برای قرن‌ها منطقه‌های وسیعی از آسیا و اروپا را تحت فرمان داشت.

۲- فرهنگ و زبان

 ترکیه دارای یک فرهنگ غنی و تنوع زیادی از نظر مذهب، زبان، آداب و رسوم است. زبان رسمی ترکی است که به الفبای لاتین نوشته می‌شود.

۳- گردشگری

ترکیه یکی از مقاصد گردشگری محبوب در جهان است. شهرهایی مانند استانبول با آثار تاریخی و فرهنگی، مناظر طبیعی زیبا مانند کاپادوکیا و ساحل‌های دریای مدیترانه جذابیت‌های زیادی برای گردشگران دارد.

۴- مذهب

اکثریت مردم ترکیه مسلمان سنی هستند. همچنین، اقلیت‌های مذهبی دیگری مانند آلوییان، اهل سنت علوی، مسیحیان و یهودیان نیز در این کشور زندگی می‌کنند.

۵- آشپزی

غذاهای ترکیه معمولاً با تنوع و عرضه متنوعی از انواع مختلف غذاها، دسرها و خورشت‌ها مشهور هستند. کباب‌ها، دلمه‌ها، حلواها و برنج‌های خورشتی جزو غذاهای محبوب ترکیه می‌باشند.

۶- اقتصاد

ترکیه یک اقتصاد بزرگ در منطقه خود دارد و در زمینه‌های مختلفی از جمله صنایع تولیدی، خدمات، کشاورزی و گردشگری فعالیت می‌کند.
این توصیفات مختصری از ترکیه هستند و اطلاعات بسیار بیشتری در مورد تاریخ، فرهنگ، جغرافیا، سیاست، و اقتصاد این کشور وجود دارد.
ترکیه کشوری با تنوع فراوان از مناطق تفریحی زیباست که انواع فعالیت‌ها از تاریخی تا طبیعتی را در خود جای داده است.

بهترین مکان های تفریحی ترکیه

در زیر چند مکان تفریحی برتر در ترکیه را ذکر می‌کنم.

۱- استانبول

 شهر استانبول با تاریخچه طولانی، بازارهای چندصد ساله، مساجد بازدیدارزش و موزه‌های متنوع، از جمله آیاصوفیه و مسجد آبادان، برای تفریحات تاریخی و فرهنگی بسیار مناسب است.

۲- کاپادوکیا

مناظر طبیعی و بی‌نظیر کاپادوکیا با برج‌های طبیعی به نام چیمنی‌هاو زیرزمین‌های شهر قدیمی، این منطقه را به یک مقصد توریستی منحصر به فرد تبدیل کرده است.

۳- آنتالیا

ساحل‌های زیبا و دریای آبی آنتالیا، جذابیت زیادی برای تفریحات ساحلی و آبیاری دارد. پارک‌ها، موزه‌ها و بازارها هم جزو مکان‌های دیدنی این شهر هستند.

۴- پاموک‌کاله

 شهر سفید پاموک‌کاله با مناظر زیبا و خانه‌های سفید و سیاه‌پوش، یک منطقه گردشگری منحصر به فرد است.

۵- گورمه‌آدا

 جزیره‌های زیبا، مناظر طبیعی و آثار تاریخی این منطقه را به یک مقصد تفریحی دلپذیر تبدیل کرده است.

۶- آنکارا

 پایتخت ترکیه با موزه‌ها، پارک‌ها و مجموعه‌های فرهنگی از جمله موزه تاریخی آنکارا، مقصدی برای تفریح فرهنگی است.

۷- شهرتاریخی اپهسوس

این شهر تاریخی با آثار باستانی از جمله کتابخانه سلطان طاش، تئاتر رومی، بزرگترین خانه‌های خصوصی جهان تفریحات تاریخی زیادی را فراهم می‌کند.

۸- آلانیا

شهر ساحلی آلانیا با ساحل‌های زیبا، برج‌های قدیمی و قلعه آلانیا، جزو مقاصد ساحلی ترکیه محسوب می‌شود.

۹- پاموکاله

جزیره‌ای زیبا با مناظر خیره‌کننده و خانه‌های سفیدپوش، برای تفریح و استراحت مناسب است.

۱۰- شهرهای ساحلی مانند بدروم و کوش‌آداسی

این شهرها با سواحل شنی و آب آبی، مکان‌های بسیار خوبی برای تعطیلات آفتابی هستند.
لطفاً توجه داشته باشید که این فهرست فقط چند نمونه از مکان‌های تفریحی ترکیه است و این کشور همچنان دارای مناطق دیگری با مناظر زیبا و فعالیت‌های متنوع است.
همچنین، در طول سفر به ترکیه به دلیل تغییرات ممکن در شرایط جهت اطلاعات به‌روز و راهنمایی از منابع معتبر محلی استفاده کنید.

مکان های دیدنی استانبول در شب

استانبول شهری است که در شب نیز زیبایی‌های خاص خود را به نمایش می‌گذارد.

اینجا چند مکان دیدنی در استانبول در شب را برای شما ذکر می‌کنیم.

۱- آیاصوفیه (Hagia Sophia)

آیاصوفیه در شب با نورپردازی خیره‌کننده و مناظری اسرارآمیز به تاریخی از ۱۴۵۳ سال پیش بر می‌گردد.

۲- مسجد آبادان (Blue Mosque)

مسجد آبادان با نورپردازی برجسته‌ای در شب، تجربه‌ای بی‌نظیر را به شما ارائه می‌دهد.

۳- پل گلتورک (Galata Bridge)

این پل با چراغ‌های رنگارنگش و منظره جذاب کف کشی راه پیاده در اطراف پل، مکانی مناسب برای پیاده‌روی در شب می‌باشد.

۴-  تاکسیم میدان (Taksim Square)

میدان تاکسیم با چراغ‌های رنگارنگ و مغازه‌های باز در شب، مرکز تفریحات شبانه در استانبول است.

۵- کاپالی‌چشی (Karaköy)

کوچه‌های خیابان‌های کاپالی‌چشی با کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌های شبانه، یک مکان پرانرژی و جذاب در شب است.

۶- نقشهای شبانه کویرکل (Kariye Mosque)

نقشهای زیبای شبانه از داستان‌های مذهبی در دیوارهای این مسجد تاریخی را می‌توانید در شب مشاهده کنید.

۷- سولتان‌آحمد مسجد (Sultan Ahmed Mosque)

این مسجد شب‌ها با نورپردازی و قبه‌های بزرگ خود چشم‌نواز است.

مکان های دیدنی استانبول در شب

۸-  کاخ توپ‌کاپی (Topkapi Palace)

 نورپردازی شبانه در اطراف کاخ توپ‌کاپی به معماری زیبای این کاخ تاریخی جلوه ویژه‌ای می‌دهد.

۹- کاخ دلمباهچه (Dolmabahçe Palace)

 کاخ دلمباهچه با نورپردازی در شب و دیدنی‌های داخلی‌اش ارزش بازدید را دارد.

۱۰- کوه گلیهان (Gülhane Park)

این پارک در شب با روشنایی طبیعی و چراغ‌های خیابانی، مکانی ایده‌آل برای پیاده‌روی و استراحت شبانه است.
حتماً توجه داشته باشید که توصیه می‌شود قبل از سفر به مکان‌های دیدنی در شب، اطلاعات به‌ روز و ساعات بازدید را از طریق آزانس  دریافت کنید.

جاهای دیدنی استانبول نزدیک تکسیم

مناطق نزدیک به میدان تاکسیم (Taksim Square) در استانبول پر از جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی هستند. در زیر چند مکان دیدنی در نزدیکی میدان تاکسیم را برای شما ذکر می‌کنیم.

۱- خیابان استقلال (Istiklal Street)

این خیابان معروف با فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها، سینماها و معابر پیاده‌روی زیبا، یکی از پرآب‌های استانبول است.

۲- تاکسیم گارنی (Taksim Gezi Park)

 این پارک زیبا در قلب شهر و بلوار تاکسیم قرار دارد و مکانی عالی برای استراحت و پیاده‌روی در طبیعت است.

۳- کیلیسه کلیسای سنت انتوان (Saint Antoine Church)

این کلیسا در نزدیکی میدان تاکسیم و خیابان ایستیقلالی قرار دارد و معماری زیبایی دارد.

۴-  موزه برلین (Istanbul Modern)

این موزه هنر معاصر ترکیه است که اثرهای هنری معاصر از جمله نقاشی‌ها، عکس‌ها و مجسمه‌ها را به نمایش می‌گذارد.

۵- بازار ایستیقلالی (Istiklal Caddesi Market)

در کنار خیابان ایستیقلالی می‌توانید بازارهای محلی، هنری و سوغاتی را تجربه کنید.

۶- میدان تقسیم آبیرون (Taksim Abı Hüseyin Gazi Square)

این میدان با مسجد و چشم‌اندازهای بزرگ و باز شناسایی آسان در نزدیکی میدان تاکسیم قرار دارد.

جاهای دیدنی استانبول نزدیک تکسیم

۷- موزه پریشان موزه اسکوپیو (Perşembe Pazarı Mosque – Skopje Monument)

 این موزه که در نزدیکی تاکسیم قرار دارد، مکانی جذاب با معماری متفاوت و مناظر زیبا می‌باشد.

۸- کلیسای آیا تریانون (Aya Triada Church)

 این کلیسا با معماری قدیمی در نزدیکی تاکسیم و ایستیقلالی قرار دارد.

۹- کافه‌ها و رستوران‌ها

در کنار میدان تاکسیم و خیابان ایستیقلالی می‌توانید از کافه‌ها، رستوران‌ها و فضاهای تفریحی متنوع لذت ببرید.

۱۰-تله‌کابین تقسیم (Taksim-Kabataş Funicular)

این تله‌کابین شما را به مناطق بالایی مانند تقسیم و کاباتاش می‌برد و از مناظر فوق‌العاده شهر لذت خواهید برد.
حتماً به یاد داشته باشید که توصیه می‌شود قبل از سفر به مکان‌های دیدنی در نزدیکی میدان تاکسیم، اطلاعات به‌روز و ساعات بازدید از طریق آژانس مربوطه دریافت کنید.

مکان های دیدنی رایگان استانبول

در استانبول مکان‌های دیدنی رایگانی نیز وجود دارند که می‌توانید از آنها بهره‌برداری کنید. در زیر چند مکان دیدنی رایگان در استانبول را برای شما ذکر می‌کنیم.

۱- میدان تاکسیم (Taksim Square)

 میدان تاکسیم و محیط اطراف آن از جمله خیابان ایستیقلالی و پارک گئزی، مکان‌هایی هستند که می‌توانید رایگان به آنها دسترسی داشته باشید.

۲- خیابان ایستیقلالی (Istiklal Street)

این خیابان مشهور با فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و فضاهای تفریحی، مکانی رایگان برای پیاده‌روی و لذت بردن از محیط شهری است.

۳- گالاتا کاشیک (Galata Kulesi)

برج گالاتا به صورت رایگان قابل دسترسی است و از بالای آن می‌توانید مناظر شهر استانبول را تماشا کنید.

۴- کلیسای سنت انتوان (Saint Antoine Church)

 این کلیسا در نزدیکی میدان تاکسیم و خیابان ایستیقلالی قرار دارد و بازدید از آن رایگان است.

۵- تاکسیم گارنی (Taksim Gezi Park)

 پارک زیبای تاکسیم گارنی نیز برای بازدید رایگان است و مکانی عالی برای استراحت و پیاده‌روی در طبیعت است.

۶- موزه برلین (Istanbul Modern)

 این موزه هنر معاصر ترکیه با ورود رایگان به تعداد محدودی از نمایشگاه‌ها، اثرهای هنری معاصر را به نمایش می‌گذارد.

مکان های دیدنی رایگان استانبول

۷- میدان سلطان‌آحمد (Sultan Ahmed Square)

میدان سلطان‌آحمد با مسجد آبادان و آیاصوفیه، مکانی برای بازدید رایگان از آثار تاریخی است.

۸- پارک گلهانه (Gülhane Park)

 این پارک نیز به صورت رایگان در دسترس عموم قرار دارد و مکانی مناسب برای استراحت و پیاده‌روی در طبیعت است.

۹- نمایشگاه‌ها و معابر هنری استقلال

 در خیابان ایستیقلالی و معابر اطراف آن می‌توانید از نمایشگاه‌ها، معابر هنری و اثرهای هنری رایگان لذت ببرید.

۱۰- مساجد تاریخی

مساجد تاریخی مانند مسجد آبادان و مسجد سلطان‌آحمد از جمله مکان‌هایی هستند که می‌توانید رایگان از آنها بازدید کنید.
همچنین، در دیدنی‌های رایگان مواردی مانند ساعات بازدید و شرایط ورود را قبل از رفتن به هر مکان بررسی کنید تا از بهترین تجربه ممکن بهره‌برداری کنید.
در ترکیه، وسایل نقلیه شهری متنوعی برای انتقال افراد در شهرها و مناطق مختلف وجود دارد. به طور کلی، شبکه حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ ترکیه به خوبی توسعه یافته است.

در زیر به برخی از وسایل نقلیه شهری معمول در ترکیه اشاره می‌کنیم.

۱- اتوبوس‌ های شهری

 اتوبوس‌های شهری در بیشتر شهرهای ترکیه به عنوان یکی از اصلی‌ترین وسایل نقلیه شهری استفاده می‌شوند. این اتوبوس‌ها به صورت منظم در مسیرهای مختلف شهری عمل می‌کنند.

۲- مترو

 شهرهای بزرگ مانند استانبول، آنکارا و ایزمیر دارای خطوط مترو هستند. این وسیله نقلیه سریع و کارآمد برای انتقال درون شهری است.

۳- تراموا

 برخی شهرها ترامواهای شهری دارند که در معابر مخصوص خود حرکت می‌کنند و به وسیله‌ای سبک‌تر از اتوبوس‌ها در شهر پیمایی ایجاد می‌کنند.

۴- مینی‌بوس

مینی‌بوس‌ ها یا دلبندها در ترکیه به طور گسترده استفاده می‌شوند. این وسیله نقلیه‌ها عموماً در مسیرهای کوتاه و درون شهری فعالیت دارند.

۵- تاکسی

 تاکسی‌ها نیز به عنوان وسیله نقلیه شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما هزینه آنها نسبت به حمل و نقل عمومی بالاتر است.

۶- سیکلت‌ های شهری

در برخی شهرها سیستم‌های اجاره‌ای سیکلت‌های شهری وجود دارد که به شهروندان امکان می‌دهد از دوچرخه‌ها برای انتقال داخل شهر استفاده کنند.

۷- متروبوس

در استانبول، سیستم متروبوس وجود دارد که از اتوبوس‌های ویژه‌ای برای انتقال روزانه مسافران در مسیرهای پرترافیکی استفاده می‌شود.

۸- اتوترام

این وسیله نقلیه که ترکیبی از تراموا و اتوبوس است، در برخی شهرها مانند آنتالیا و بورسا به کار می‌رود.
به طور کلی، ترکیه دارای شبکه‌های حمل و نقل عمومی گسترده‌ای است که به شهروندان و بازدیدکنندگان امکان انتقال آسان و مؤثر در شهرها را فراهم می‌کند.

ساحل های رایگان استانبول

استانبول دارای ساحل‌های زیبا و رایگان نیز می‌باشد که می‌توانید لذت ببرید. در زیر چند مکان ساحلی رایگان در استانبول را برای شما ذکر می‌کنیم.

۱- ساحل کادیکوی (Kadıköy Sahili)

 این ساحل در ساحل آناتولی استانبول و در نزدیکی کادیکوی قرار دارد. مکانی پراز انرژی مثبت با چشم‌اندازهای زیبا و امکانات رایگان برای عموم مردم.

۲- ساحل بوشکمه (Büyükçekmece Beach)

 این ساحل در منطقه بوشکمه واقع شده و یکی از ساحل‌های غربی استانبول است. بازدید از این ساحل رایگان است.

۳- ساحل فنربهچه (Florya Sahili)

 این ساحل در منطقه فنربهچه واقع شده و یکی از ساحل‌های دریای مرمره در استانبول است. ورود به این ساحل نیز رایگان است.

۴- ساحل کیلیسه (Kilyos Sahili)

 این ساحل در منطقه کیلیسه واقع شده و یکی از معروف‌ترین سواحل دریای سیاه در استانبول است. تا حدی از این ساحل نیز رایگان بهره‌برداری می‌شود.

۵- ساحل روملی‌هیسار (Rumeli Hisarı Sahili)

این ساحل در نزدیکی قلعه روملی‌هیسار و پل بسفری است و مکانی آرام و دلپذیر برای لذت بردن از طبیعت است.

۶-  ساحل بیورتله (Beykoz Sahili)

این ساحل در منطقه بیورتله واقع شده و یکی از ساحل‌های ساحل شمالی استانبول است که با دیدنی‌های طبیعی خود جذابیت دارد.

۷- ساحل آلیباهچه (Alemdağ Sahili)

 این ساحل در منطقه آلیباهچه واقع شده و از جمله ساحل‌های زیبای آناتولی استانبول است.

۸-  ساحل بیشکتاش (Beşiktaş Sahili)

ساحل بیشکتاش در منطقه بیشکتاش و در نزدیکی پل بسفری قرار دارد و مکانی برای دیدن مناظر زیبا است.

ساحل های رایگان استانبول

۹- ساحل امیرگان (Amirgan Sahili)

این ساحل در منطقه امیرگان واقع شده و از جمله ساحل‌های آرام و دلپذیر است.

۱۰- ساحل تارابیا (Tarabya Sahili)

این ساحل در منطقه تارابیا واقع شده و مکانی آرام برای لذت بردن از مناظر زیبا و دریایی است.

حتماً قبل از رفتن به هر ساحل مکانی رایگان، اطلاعات مربوط به ساعات بازدید و شرایط ورود را از طریق  آژانس بررسی کنید تا از بهترین تجربه ممکن بهره‌برداری کنید.

برای افرادی که قصد دارند به ترکیه سفر کنند، مراحل و نکات مختلفی وجود دارد که باید رعایت شوند.

در زیر به چند مرحله کلی برای سفر به ترکیه اشاره می‌کنیم.

۱- دریافت ویزا

 برای ورود به ترکیه، اغلب نیاز به ویزا دارید. مراجعه به آژانس مسافرتی یا ارائه اطلاعات و اقدامات مورد نیاز برای درخواست ویزا از جمله مراحل این مرحله است. به منظور اهداف تروریستی و گردشگری نیاز به ویزای کوتاه مدت می‌باشد که با دریافت این ویزا تنها یک بار می‌توان وارد ترکیه شد و به مدت ۹۰ روز در این کشور اقامت داشت. در حال حاضر برای سفر به ترکیه به منظور مقاصد توریستی و تفریحی نیازی به دریافت ویزا نیست و بدون ویزا نیز می‌توان به مدت ۹۰ روز در ترکیه به گشت و گذار پرداخت، اما انجام فعالیت‌های تجاری، اقتصادی یا تحصیلی در طول این مدت امکان‌پذیر نمی‌باشد.

۲- رزرو هتل و بلیط هواپیما

قبل از سفر به ترکیه، بهتر است هتل و بلیط هواپیما را رزرو کنید تا در دسترسی به خدمات و راهنمایی‌های مورد نیاز بهترین تجربه را داشته باشید.

۳- پذیرش در مرز

 در مرزهای ترکیه، پذیرش ورود به کشور بررسی می‌شود. باید اطلاعات و مدارک خواسته شده توسط مقامات مرزی را تهیه کنید.

۴- پول نقد و کارت بانکی

 پول نقد یا کارت‌های بانکی جهت خریدها و هزینه‌های مختلف در ترکیه مورد نیاز است.

۵- بیمه مسافرتی

 توصیه می‌شود برای پوشش مسائل بهداشتی، خسارات احتمالی و غیره بیمه مسافرتی برای سفر به ترکیه خریداری کنید.

۶- نکات امنیتی

 مانند هر سفر خارجی دیگر، به نکات امنیتی توجه داشته باشید. اطلاعات مرتبط با محدودیت‌های منطقه‌ای، راهنمایی‌های مربوط به حرکت در شهرها و اقامت‌ها، ترجیحاً از این آژانس مسافرتی دریافت شود.

۷- دانش اساسی زبان

 در حالی که در برخی مناطق ترکیه ممکن است انگلیسی و یا عربی تا حدودی تفهیم شود، داشتن دانش اساسی زبان ترکی می‌تواند در برقراری ارتباط و گردش بهتر کمک کند.

۸- محدودیت‌های مرتبط با کووید-19

در زمان اجرای مقررات کووید-19، باید اطلاعات مرتبط با ترتیبات و محدودیت‌های ورود به کشور ترکیه در این زمینه را از آژانس مسافرتی دریافت کنید.

پیشنهاد می‌شود قبل از سفر به ترکیه، اطلاعات لازم را از طریق آژانس مسافرتی مربوطه دریافت کنید تا در طول سفر با مشکلی مواجه نشوید و چنانچه در زمینه‌های مختلف برای شما سوالی پیش آمد با کارشناسان آژانس مسافرتی در تماس باشید، زیرا این کارشناسان تمامی اطلاعات را با صبر و حوصله در اختیار شما قرار خواهند داد.